Thomas Kunst

Design

Dimensies: Autonoom & Toegepast en Ambachtelijk & Industrieel

Design, wat is het?

Design is de vormgeving en presentatie van objecten, omgevingen en ervaringen. Het doel van design is in principe ‘gebruik bevorderen of verbeteren’.
Design voegt waarde, betekenis en kwaliteit toe. We hebben allemaal wel een tafel in huis, maar zodra je een nieuwe wil kopen kom je erachter hoe vreselijk veel keuze er wel niet is: elke tafel is weer net anders vormgegeven. Design gaat dus niet alleen over functie, maar ook over vorm en de beleving van en identificatie met een product.

Er zijn veel verschillende designers. De een is meer uitvinder, de anders is meer kunstenaar. Weer een ander is erg maatschappelijk bewust en/of legt de nadruk op duurzaamheid.
Design kan speels of serieus zijn. Soms is het vooral praktisch, soms puur voor de mooi.
Denk bij design aan gebruiksvoorwerpen maar ook aan zitplekken in de openbare ruimte, auto’s of kleding etc…
Stacks Image 1984
Stacks Image 1988
Stacks Image 1986

De opdracht

De opdracht: maak een design ontwerp naar aanleiding van een vraag- of probleemstelling
Dat doe door de volgende stappen te volgen:
  1. Verkennen: maak kennis met een aantal designers, maak de 5 vragen
  2. Artistiek onderzoek: zelf aan de slag met je eigen idee, idee bedenken, schetsen
  3. Uitwerken: verwerk je idee tot een eindontwerp
  4. Promoten en presenteren: maak een promotiefilmpje bij je ontwerp, verwerk deze in je presentatie

Verkennen

  1. Bekijk de designers uit de voorbeelden.
  2. Bij elk voorbeeld zie je een vraag staan. Noteer de antwoorden in word (o.i.d.). Om antwoorden te kunnen geven onderzoek je de websites en video’s over de designers. Laat de twee dimensies hier terugkomen.
  3. Welk soort design/welke ontwerper spreekt jou het meeste aan? Leg uit waardoor dit komt.
  4. Kies 1 ontwerper uit om je meer in te verdiepen. Noteer (minimaal) 3 vragen die het werk van deze persoon bij je oproept. Geef daar vervolgens zelf (door onderzoek te doen) antwoord op.

Marcel Wanders - Schoonheid & lelijkheid

Nederlandse design ontwerper Marcel Wanders brak door met zijn Knotted chair in 1996, een prachtige design stoel die volledig gemaakt is van versterkt hout. Tegenwoordig is Marcel Wanders directeur van het designmerk Moooi en werkt hij voor de top merken Kartell, Magis en Flos. Naast stoelen ontwerpt hij ook tafels, lampen, kasten en design behang. Marcel Wanders is dan ook niet meer weg te denken uit de internationale designbranche. Kijk eens op zijn website en het filmpje op Youtube om de vraag te beantwoorden.

Vraag 1: Marcel vindt dat we de functie van een voorwerp vaak overschatten. Waarom is voor hem de vorm belangrijker dan (of in elk geval even belangrijk als..)de functie? Leg uit waarom je het daar wel of niet mee eens bent.
Yvon Smeets - ambachtelijk & industrieel
“Sometimes, when I grab a cup from my cabinet, I will grab one that’s in the back and never gets used because I think the cup feels depressed that it isn’t fulfilling it’s life of holding liquids.” Yvon Smeets: “Ik werd geraakt door deze quote. Het schuldgevoel herkende ik. Ik voel ook een relatie met de spullen die ik gebruik. Ik dacht hoe kan ik een object zijn beste leven laten leiden? Een mooi uitgangspunt voor mijn collectie Oddities. Bij de serie Odditties heeft ze gekeken naar figuratieve elementen als haar die bijdragen aan het object een persoonlijkheid te geven waardoor je je verbonden voelt. Mensen gaan bijvoorbeeld bij de theepot het haar goed doen. Bij Glass Wear heeft ze gewerkt met bestaande mallen van lampenkappen. Het zijn transparante lagen die je onderling kunt verwisselen. Vergelijkbaar met de kleding die je aandoet. Tijdens een trip naar China waar veel massaproductie plaatsvindt kreeg ze het idee om anonieme productie-elementen een karakter geven. Zoek op internet en kijk eens op haar Instagram om de vraag te beantwoorden.

Vraag 2: Leg uit wat het verschil is tussen massaproductie en het werk van Yvon.
                  
Maarten Baas
The Tree Trunk Chair is een ontwerp van Maarten Baas. Door een mal in een boom te plaatsen zal er na 200 jaar en begroeide stoel ontstaan zijn. De serie ‘Real Time’, die hij maakte, zijn 12-uur durende films van performances. Kijk op zijn site om te zien wat hij allemaal nog meer maakt en om de vraag te beantwoorden.
Vraag 3: Leg uit of zijn werk meer kunst of meer design is volgens jou.
Stacks Image 1826
Nienke Hoogvliet
Nienke Hoogvliet doet in haar ontwerpstudio al jaren onderzoek naar hoe we nieuwe materialen of technieken kunnen gebruiken voor een duurzame wereld. Ze richt zich met name op de textielindustrie, na olie de meest vervuilende industrie ter wereld is. Begin dit jaar maakte ze de H.E.R.B.S. quilt. H.E.R.B.S. (healthy environment, remedy for body and skin). In 2012 deed Greenpeace onderzoek naar hoeveel kledingstukken te veel schadelijke chemicaliën bevatten. Het resultaat is schokkend: 63% van de 141 geteste kledingstukken bevatte te hoge concentraties van hormoon verstorende of kankerverwekkende stoffen. Bekijk de links om de vraag te beantwoorden.
Vraag 4: Op welke wijze wordt er in het werk van Nienke mode verbonden aan gezondheid en duurzaamheid?

Emma Hoogstede
Voor haar afstudeerproject ‘Lupa’ heeft Emma een speelse collectie ontworpen. De kleuren en vormen doen denken aan een 3d kindertekening. Dit is ook de bedoeling want ze wil geen rechte, perfecte meubels maken. Haar ontwerpen kun je zo gebruiken als je zelf wil: de kast kan een kattenhuis worden, het krukje een poef of schommelde bijzettafel.
Kijk op haar website om de vraag te beantwoorden. voor meer info:
Vraag 5: Hoe gaat Emma te werk om deze ontwerpen te maken?
Vraag 6: Welk soort design/welke ontwerper spreekt jou het meeste aan? Leg uit waardoor dit komt.
Vraag 7: Kies 1 ontwerper uit om je meer in te verdiepen. Noteer (minimaal) 3 vragen die het werk van deze persoon bij je oproept. Geef daar vervolgens zelf (door onderzoek te doen) antwoord op.

Artistiek onderzoek

Opdracht 1: Bedenk met je groep een vraag- of probleemstelling.
  1. Zorg dat je vraag- of probleemstelling voldoet aan het volgende: Positief geformuleerd * Kort maar krachtig *  Inspirerend * Ambitieus
  2. Bedenk voor wie het ontwerp is
  3. Vanuit je vraag of probleemstelling bedenk je een ontwerp.

Tips: Een probleemstelling: Denk aan de (dagelijkse) problemen waar je zelf wel eens tegenaan loopt vraag eens aan anderen waar zij wel eens een goede oplossing voor zouden willen hebben. Een vraagstelling: Bedenk een potentiële klant die je een opdracht geeft.

Opdracht 2:
Maak (minimaal) 4 schetsen, dit mag 2D of 3D.
Experimenteer gericht: welke vormen/materialen passen bij jouw object? Let je meer op vorm of op functie? Moet het duurzaam zijn? Noteer in tekst bij je schetsen wat zichtbaar gemaakt moet worden in vorm en functie. Goed bewaren!
Stacks Image 2112

Uitwerken

Opdracht 3: Werk je beste idee uit tot een eindontwerp. Je maak een soort prototype.
Opdracht 4: De laatste stap: promoot je ontwerp in een reclamefilmpje!
Zorg dat je duidelijkheid geeft en enthousiasmeert!

Presenteren

Maak met je groep een presentatie van het project. Bespreek in ieder geval het volgende:
  1. Een interessant stukje informatie dat je gevonden tijdens verkennen
  2. Bespreek hoe je de dimensies terug hebt gezien
  3. Je proces, hoe ben je bij het eindidee gekomen?
  4. Je eindwerk
  5. Doe iets leuks/origineels, we zijn niet opzoek naar een spreekbeurt, we willen iets leuks meemaken

Wat moet je inleveren?

  • Antwoorden op de vragen 1 tot en met 7
  • Opdracht 1 tot en met 4
  • Dit alles in 1 PDF document digitaal inleveren op Magister voor een beoordeling

Waar wordt je op beoordeeld?

Startdocument: ingevuld en ingeleverd in les 1 in Magister. 5 p 
Verkennen: antwoorden met goede uitleg/argumenten. 20 p
Artistiek onderzoek: veel associaties, zinvolle schetsen, onderzoek vorm en functie, inventief. 15 p
Uitwerken: inventief, origineel, afwerking met aandacht. 30 p
Presenteren en promoten: brengt op originele en/of heldere wijze in beeld duidelijk wat doel van zelfbedacht ontwerp is en betrekt daar vorm en functie bij. 30 p